W dniach 13-24.10.2014r. uczestnicy projektu „Doskonalenie umiejętności zawodowych na praktykach zagranicznych”, realizowanego przez Centrum Kształcenia Praktycznego w Starachowicach, odbywali praktyki zawodowe w Granadzie w Hiszpanii. Była to już trzecia, ostatnia po elektrykach, sprzedawcach, elektromechanikach pojazdów samochodowych i technologach robót wykończeniowych w budownictwie grupa uczniów korzystająca z praktyk zawodowych u zagranicznych przedsiębiorców. Staże te były finansowane przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Do Granady wyjechało 16 uczniów ZSZ nr 3 w Starachowicach odbywających w Centrum praktyczną naukę zawodu w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie - 7 uczniów klasy III: Patryk Gwóźdź, Mateusz Matejski, Michał Mazur, Kamil Kosztowniak, Piotr Kwiecień, Patryk Szmalec, Daniel Kazimierski oraz 9 z klasy II: Michał Basa, Łukasz Dziekan, Dawid Kozieł, Przemysław Stawiarski, Łukasz Sydon, Radosław Pater, Dominik Sikora, Bartosz Zając, Ernest Grela. Opieką nad uczniami podczas stażu pełniły Pani Elżbieta Gębura, pomysłodawca i koordynator projektu oraz Pani Tamara Górecka, nauczyciel języka angielskiego i hiszpańskiego.

Miejsce odbywania praktyki w Hiszpanii zorganizowała instytucja przyjmująca -Europroyectos Leonardo da Vinci, a opiekę nad naszymi uczniami ze strony tej organizacji sprawowała Pani Maria Kiourti. Podczas pierwszego spotkania przedstawiła ona młodzieży zasady obowiązujące w miejscu ich zakwaterowania oraz z harmonogram praktyk i wycieczek.

Po zapoznaniu się z regulaminem wewnętrznym zakładu, przepisami BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, stażyści przystąpili do wykonywania powierzonych im zadań – częściowej rozbiórki i odbudowy zabytkowej budowli z 1800 roku, której fundamenty pochodzą jeszcze z czasów arabskich. Uczniowie mieli niezwykłą okazję poznania typowo arabskiej architektury, z ogrodzonym murem patio, fontanną i basenem, pełniącym funkcję zbiornika wodnego. Mogli również zaobserwować stosowane dawniej techniki budowlane, takie jak murowanie ścian z kamieni, czy wykonywanie sufitów podwieszanych zamocowanych na grubych sznurach.

Podczas praktyk stażyści rozwijali sprawności zdobyte na zajęciach praktycznych, ale mieli też możliwość nabycia nowych umiejętności oraz porównania sposobów realizowania prac budowlanych w Hiszpanii i Polsce. Jedną z nowo poznanych technik było wykonywanie zaprawy cementowej przy użyciu skruszonych kamieni zamiast piasku.

Stażyści w pracy, w czasie posiłków, czy robienia zakupów starali się wykorzystać i rozwijać podstawową znajomość języka hiszpańskiego. Mentor Miguel oraz nadzorujący pracę uczniów Francuzi wyjaśniali im zadania także po angielsku, co dodatkowo pozwoliło uczniom doskonalić angielski język zawodowy.

Pobyty na zagranicznych praktykach zawodowych to nie tylko praca, ale i możliwość poznania kraju, jego historii i kultury. Już samo miejsce zamieszkania w Albaicin, dzielnicy Granady wpisanej na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, było dla naszej młodzieży niezatartym przeżyciem. Uczniowie zwiedzili także inne interesujące miejsca w Granadzie, w tym Alhambrę - ogromną i robiącą niesamowite wrażenie fortecę i pałac. W fabryce Ceviran w Santa Fe stażyści obserwowali powstawanie Azulejos, ręcznie wykonywanych, tłoczonych i malowanych płytek, charakterystycznych dla Hiszpanii, produkowanych tam od XIVw.

Młodzież odbyła także wycieczkę w region Alpujarras w Górach Sierra Nevada, gdzie poza podziwianiem czarujących krajobrazów mogli też przyjrzeć się m.in. produkcji czekolady oraz tradycyjnych wędlin, takich jak wolno-dojrzewająca szynka „jamon serrano”.

Kolejna wycieczka, do Malagi, dała uczniom możliwość podziwiania ruin twierdzy Alcazaby i teatru rzymskiego oraz zwiedzenia muzeum i domu Pabla Picassa. Uczniowie z radością spędzili też czas wolny odpoczywając na plaży i pływając we wciąż ciepłych falach Morza Śródziemnego.

A oto, jak podsumowali pobyt na praktykach sami stażyści: „Przyjazd tutaj to dla każdego z nas ogromne doświadczenie życiowe i poważne wyzwanie”, „Przekonaliśmy się, że pracowitość, profesjonalizm i znajomość języków obcych to najlepsza droga do sukcesu”, „Hiszpania zrobiła na nas niesamowite wrażenie i zostawi trwały ślad w naszych pamięciach. Zdobyliśmy nowe doświadczenia i umiejętności. Staliśmy się bardziej pewni siebie i otwarci na świat. Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś tu wrócimy”.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.