Konferencja „Centra Kształcenia Praktycznego wobec dobrej zmiany w systemie edukacji dla rynku pracy”
Teresa Wargocka Sekretarz Stanu w MEN w poniedziałek 16 maja wzięła udział w konferencji „Centra Kształcenia Praktycznego wobec dobrej zmiany w systemie edukacji dla rynku pracy” w Starachowicach. W konferencji uczestniczyli dyrektorzy CKP-ów z całej Polski, Wojewoda Świętokrzyski Agata Wojtyszek, dyrektor OKE w Łodzi Danuta Zakrzewska, Świętokrzyski Kurator Oświaty Kazimierz Mądzik, władze powiatu – starosta Dariusz Dąbrowski i wicestarosta Agata Gałka – Bernacka oraz inni zaproszeni goście.
Pani Minister Teresa Wargocka otwierając konferencję podkreśliła, że kształcenie zawodowe to tak duży i ważny segment systemu edukacji, że w przygotowywanych przez MEN zmianach wymaga specjalnego programu, pozwalającego zbudować jego nową jakość. Pani minister zaznaczyła, że każda praca jest dobrem i drogą, która pozwala poczuć się człowiekowi spełnionym oraz polem na którym może uzyskać uznanie społeczne.
Wystąpienia prelegentów rozpoczęła Renata Antos – Rowińska omówiła realizowane projekty i zaprosiła do współpracy partnerów społecznych, podkreśliła, że wszystkie działania KOWEZIU skierowane są na wspieranie i rozwój kształcenia zawodowego i ustawicznego.
Marek Szymański z OKE w Łodzi zaznaczył, że CKP-y realizujące praktyczne kształcenie zawodowe ze swoją bazą lokalową, dydaktyczną i odpowiednio wykwalifikowaną kadrą nauczycieli i egzaminatorów są najbardziej kompetentną jednostką do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych.
Swoimi doświadczeniami na temat pozyskiwania pracowników i przygotowania absolwentów do tej roli podzielili się przedstawiciele przedsiębiorców - Aneta Kiepas z PKC Group Poland Sp. z o.o. i Adam Nowak z Odlewni Polskich S.A. Wysoko ocenili poziom przygotowania uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu w CKP i szybkość reagowania placówki na potrzeby firm poprzez realizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery to temat wystąpienia Izabeli Juszkiewicz i Anny Przeorskiej z ŚĆDŃ w Kielcach. Powinno być realizowane systematycznie już od najmłodszych lat. Dla starszych uczniów ważne jest, by doradca zawodowy nie był bezpośrednio związany z jego społecznością szkolną, daje im to pełną płaszczyznę do nawiązania otwartych relacji.
Dyrektor CKP w Starachowicach podkreśliła, że taką formułę z sukcesem realizują doradcy tworzący w placówce Międzyszkolne Centrum Doradztwa Zawodowego, pracując z gimnazjalistami z terenu powiatu.
Dyskusję i prezentację najlepszych rozwiązań rozpoczął prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Centrów Kształcenia Praktycznego i twórca jednego z pierwszych CKP-ów Janusz Moos. Wskazał też wnioski i proponowane miejsce Centrów w nowym systemie edukacji zawodowej dla rynku pracy. Następnie głos zabierali Ryszard Gruca - dyrektor CKPiU w Zabrzu, Paweł Sygit - dyrektor CKP w Gliwicach, Marek Filipczyk – dyrektor CKP w Krakowie, Stanisław Karolkiewicz – dyrektor CKP w Warszawie, Paweł Karólewski – dyrektor CKP w Inowrocławiu, Halina Śledziona – założycielka CKP w Starachowicach, Małgorzata Sienna z Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi, Dariusz Humaj dyrektor CKZiU w Częstochowie, Dominik Kraska, dyrektor CKP w Kielcach.
W dyskusji dyrektorzy prezentowali swoje doświadczenia; sukcesy i trudności w realizacji praktycznej nauki zawodu i kształcenia ustawicznego prowadzonych we współpracy z przedsiębiorcami. Biorąc pod uwagę stan polskiej gospodarki zwracano uwagę, iż kształcenie dualne możliwe jest tylko w dużych ośrodkach, w których prowadzona jest produkcja. CKP-y wypracowały własne formy kształcenia praktycznego w systemie WBL, który w polskich realiach doskonale się sprawdzają i warto brać je pod uwagę w planowaniu zmian w edukacji zawodowej. Centra są idealnymi placówkami do realizacji edukacji przedzawodowej na wszystkich etapach kształcenia – jak pokazują doświadczenia praktyków, nawet już od przedszkola.
Postulowano, by uregulować prawnie funkcjonowanie Centrum Kształcenia Praktycznego, jako platformy integrującej szkołę zawodową z zakładami pracy i rzemiosłem, zapewniającą właściwą realizację podstawy programowej i skuteczne przygotowanie uczniów do zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Ponadto zwracano uwagę na konieczność regulacji praktycznej nauki zawodu w szkolnym systemie pracownianym, aby nie „ produkować badaczy”, ale kształcić praktyków oraz podnoszono kwestię zrównania praw nauczycieli praktycznej nauki zawodu zatrudnionych w CKP-ach i umożliwienie im odchodzenia na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Podsumowując konferencję pani minister Teresa Wargocka podziękowała za merytoryczną dyskusję, potwierdziła konieczność zdefiniowania kształcenia dualnego i brak możliwości bezpośredniego przeniesienia niemieckiego, czy austriackiego wzorca na warunki polskie. Potrzeba więc wypracować „polski system dualny”, łączący kształcenie praktyczne w CKP-ie i w firmach, współfinansowany przez przedsiębiorców.
Dyskusja po zakończeniu konferencji trwała w kuluarach przy poczęstunku przygotowanym przez uczniów ZSZ nr 1 w Starachowicach.
Pani Minister Teresa Wargocka przyjechała do Starachowic na zaproszenie Małgorzaty Urban, dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego w Starachowicach, organizatora konferencji.